جمعہ، 26 اگست، 2022

اجنٹا کے غار'بدھ مت کی قدیم تہذیب

 

 

دنیا میں ایسی ہزارہاقدیم  تعمیرات ہیں جو اپنی منفرد خوصیات کی وجہ سے مشہورہیں لیکن اجنٹا کے غاروں میں ایک قدیم تہزیب کی

 مکمّل ثقافت کومحفوظ کیا گیا ہے -ماہرین کے مطابق یہ ایک زمانے میں بدھ مت کے پیرو کاروں کا مرکز تھا جس میں فن سنگ

 تراشی، نقاشی و تصویر کشی دیکھ کر آج کے دور کا انسان بھی دنگ رہ جاتا ہے۔اورنگ آباد، ہندوستان کا ایک تاریخی شہر ہے جہاں

 اندرونِ شہر کئی قدیم عمارتیں اور آثار سیاحوں کو اپنی جانب کھینچتے ہیں۔ اسی طرح اورنگ آباد سے باہر صدیوں پرانے اجنتا کے

 غاربیش قیمت ورثہ اورعجوبہ ہیں، جو تحقیق و دریافت سے وابستہ ماہرین اور دنیا بھر کے سیاحوں کی توجہ کا مرکز ہیں۔

یہ غار انسانی ہاتھوں کی صناعی اور کاری گری کا شان دار نمونہ ہیں۔ محققین کے مطابق ان میں کچھ تقریباً ڈھائی ہزار سال قبل اور

 کچھ غار چھٹی صدی عیسوی میں تراشے گئے تھے۔یہ غار انسانی ہاتھوں کی صناعی اور کاری گری کا شان دار نمونہ ہیں۔ محققین کے

 مطابق ان میں کچھ تقریباً ڈھائی ہزار سال قبل اور کچھ غار چھٹی صدی عیسوی میں تراشے گئے تھے۔اس دور کے فن کاروں اور

 کاری گروں کا مشاہدہ نہایت عمیق، ذوق شاعرانہ اور ان میں مہارت اعلیٰ درجے کی تھی۔

کئی نسلوں کا مسکن رہنے والے یہ غار کیا ہیں، رہائشی تعمیر کا شاہ کار اور انوکھے محل اور مکانات ہیں جنھیں اس دور میں بے پناہ

 مشقت اورسخت محنت سے تراشا گیا ہو گا۔کئی نسلوں کا مسکن رہنے والے یہ غار کیا ہیں، رہائشی تعمیر کا شاہ کار اور انوکھے محل اور

 مکانات ہیں جنھیں اس دور میں بے پناہ مشقت اورسخت محنت سے تراشا گیا ہو گا۔

بدھ مت کی تاریخ اجنتا کے آثار کی دیواروں پر تصاویر کی شکل میں موجود ہے جو یہاں آنے والوں کو ہزاروں سال پیچھے لے جاتی

 ہے۔اورنگ آباد، ہندوستان کا ایک تاریخی شہر ہے جہاں اندرونِ شہر کئی قدیم عمارتیں اور آثار سیاحوں کو اپنی جانب کھینچتے ہیں۔

 اسی طرح اورنگ آباد سے باہر صدیوں پرانے اجنتا کے غاربیش قیمت ورثہ اور اعجوبہ ہیں، جو تحقیق و دریافت سے وابستہ ماہرین

 اور دنیا بھر کے سیاحوں کی توجہ کا مرکز ہیں۔ان غاروں میں بنائی گئی تصاویر کی بات کی جائے تو معلوم ہو گا کہ اس دور کے فن کار

 نباتات اور جمادات کی مدد سے رنگ تیار کرتے اور نہایت مہارت و خوبی سے اپنے شاہ کار کوان کے ذریعے گویا زندہ کردیتے  ہیں

ماہرین کےمطابق اس دورکے فن کار جدت پسنداور صناعی و تخلیق کے ضمن میں بھی سائنسی سوچ کے مالک تھے۔ ان تصاویر

 سے ظاہر ہوتا ہے کہ وہ علم ہندسہ جانتے، ناپ تول اور پیمائش کو خوب سمجھتے تھے۔ یہی وجہ ہے کہ تصاویر طول و عرض، قوسین،

 دائرے، فاصلے، حجم کے لحاظ سے قابلِ ذکر ہیں۔اس دور کے فن کاروں اور کاری گروں کا مشاہدہ نہایت عمیق، ذوق شاعرانہ اور

 ان میں مہارت اعلیٰ درجے کی تھی۔ان تصاویر میں محل کے دروازے پر کھڑا بھکشو، ستونوں‌ پر تراشی گئی تصاویر، محل میں رقص

 کی ایک محفل کا منظر، زیورات پہنے ہوئے کالی رانی، ہیلوں کی لڑائی کا منظر شامل ہیں۔یہ ہندوستان کا تاریخی ورثہ ہیں

جمعرات، 25 اگست، 2022

سیلاب کی تباہ کاریاں

 

 

70فی صد پا کستا ن ڈوب چکا ہے ملک کے طول و عرض میں کھڑی تیّار فصلیں قیامت خیز سیلابی ریلوں کی

 نذر ہو چکی ہیں اور ایون اقتدار میں ہر طرف خاموشی ہے 'ماسوائے چند لوگوں جو درد مند دل رکھتے ہیں-

پورے ملک میں تباہ کن بارشوں کے بعد پورے ملک کے طول و عرض میں  سیلاب کی تباہ کاریاں جاری

 ہیں، بارشوں کے باعث منہ زور سیلابی ریلے آبادیوں کو ملیا میٹ کررہے ہیں، مکانات ، سڑکیں ، پل اور

 دیگر انفراسٹرکچر مسلسل تباہی سے دو چار ہو گئے۔کوئ شہر کوئ قریہ نہیں بچا ہے-حیدرآباد میں بارش نے

 تباہی مچادی جس سے کئی علاقے دریا کا منظر پیش کرنے لگے ہیں، مواصلاتی نظام درہم برہم ہو گیا اور

 ہزاروں خاندان در بدر ہو چکے ہیں، کئی متاثرہ خاندانوں کو ابھی تک ٹینٹ اور راشن بھی فراہم نہیں کیا گیا۔

ادھر سندھ میں بارشوں سے منچھر جھیل میں پانی کی سطح 19 فٹ تک پہنچ گئی، حکام نے جھیل پر ایمرجنسی

 نافذ کر کے پشتوں کی نگرانی کا عمل شروع کردیا ہے۔

دوسری جانب خیبرپختونخوا کے ضلع ٹانک میں سیلابی ریلے کی نذر ہو کر خاتون اور بچہ جاں بحق ہوگئے،

 20 سے زائد آبادیاں صفحہ ہستی سے مٹ گئیں، ضلع بھر میں تمام تعلیمی ادارے بند کردئیے گئے ہیں،

 بجلی، انٹرنیٹ سروسز اور موبائل سگنل غائب ہیں، پاک فوج اور ریسکیو ٹیموں کا آپریشن جاری ہے۔

ڈیرہ اسماعیل خان میں بھی کئی مقامات پر تباہی کے مناظر ہیں، تحصیل پروا کے علاقہ چاندنہ میں سیلابی ریل

ہ داخل ہونے سے لوگ نقل مکانی کررہے ہیں، بڈھ کے چاروں طرف پانی آنے سے گاؤں کے لوگ

 محصور ہوکر رہ گئے ہیں۔

نوشہرو فیروز میں گھر کی چھت گر گئی جس کے نتیجے میں 2 بچوں سمیت 4 افراد جان کی بازی ہار گئے ہیں،

 ملبے تلے دب جانے کے باعث 6 افراد زخمی ہوئے ہیں جبکہ جاں بحق ہونے والوں میں 2 بچوں سمیت 2

 خواتین بھی شامل ہیں۔ادھر جنوبی پنجاب کے ضلع راجن پور میں سیلاب متاثرین تاحال حکومتی امداد کے

 منتظر ہیں، گھروں اور علاقے میں بدستور سیلابی پانی موجود ہے اور لوگوں کے کھانے پینے کے لیے کچھ بھی

 دستیاب نہیں۔

دوسری جانب بلوچستان میں بارش برسانے والا ایک اور سسٹم داخل ہوگیا جس کے باعث ندی نالوں

 میں طغیانی، رابطہ سٹرکیں اور پل ٹوٹنے کے سبب صوبے کا ملک کے دیگر علاقوں سے زمینی رابطہ منقطع

 ہوگیا ہے۔

ضلع چمن میں مسلسل بارشوں کے باعث برساتی نالوں میں طغیانی سے سڑکیں بند ہیں جبکہ شہر میں

 موبائل اور انٹرنیٹ سروس بھی بری طرح متاثر ہوئی ہے۔

لیویز ذرائع کا کہنا ہے کہ سیلابی ریلوں میں رابطہ سڑکیں بہہ گئی ہیں جس کے باعث سپینہ تیزہ اور غوژئی

 کے دیہات کا چمن سے رابطہ منقطع ہے جبکہ محکمہ موسمیات نے خبردار کیا ہے کہ مضبوط سسٹم جنوب

 وسطی اور مغربی بلوچستان تک پھیل رہا ہے، جس سے نواحی علاقوں میں تیز ہواؤں کے ساتھ موسلادھار

 بارشیں متوقع ہیں۔

ادھر کراچی میں مون سون بارشوں کا سلسلہ جاری ہے جس کے باعث ملیر ندی میں طغیانی کی وجہ سے کئی

 بار کورنگی کازوے زیر آب آچکی ہے جس کی وجہ سے کازوے کی سڑک خستہ حالی اور ٹوٹ پھوٹ کا شکار

 ہے۔ملیر ندی میں طغیانی کی وجہ سے کورنگی کازوے ایک بار پھر زیر آب آگئی ہے جس کی وجہ سے

 کازوے کو پھر ٹریفک کے لیے بند کردیا گیا ہے، ٹریفک پولیس نے رکاوٹیں لگا کر کازوے کو بند کردیا۔

تفصیلات کے مطابق ملک بھر کے دیگر صوبوں سمیت خیبر پختونخوا میں موسمیاتی تبدیلیوں نے حالات کو

 تبدیل کردیا ،بالائی علاقے چترال ،گلگت بلتستان کے پہاڑوں کی چوٹیوں پر موجود برف اور منجمد گلیشئیر

 تیزی سے پگھلنے لگے، صوبہ بھر میں حالیہ بارشوں سے مختلف اضلاع میں جانی ومالی نقصانات ہوئے ہیں۔

پی ڈی ایم اے نے صوبے میں سیلاب سے متاثرہ 23 اضلاع کومون سون کے لیے مزید 30 کروڑ 50

 لاکھ روپے جاری کیے ہیں، جن میں ٹانک کےلیے 3 کروڑ، نوشہرہ 3 کروڑ،ڈی آئی خان 2 کروڑ،کرک

 2 کروڑ، مانسہرہ 2، بونیر، کوہاٹ ، دیرلوئر کو 1کروڑ 50 لاکھ، دیراپر،لکی مروت،چترال اپر،شانگلہ،

 صوابی، سوات،بنوں،جنوبی وزیرستان،ابیٹ آباد،پشاور اورچارسدہ کو ایک ایک کروڑ روپے جاری کئے

 گئے ہیں

ڈیرہ اسماعیل خان میں بھی کئی مقامات پر تباہی کے مناظر ہیں، تحصیل پروا کے علاقہ چاندنہ میں سیلابی ریلہ

 داخل ہونے سے لوگ نقل مکانی کررہے ہیں، بڈھ کے چاروں طرف پانی آنے سے گاؤں کے لوگ

 محصور ہوکر رہ گئے ہیں۔

 حمان کا کہنا تھا کہ سیلاب کی وجہ سے ہزاروں لوگ بے گھر ہو گئے ہیں۔ ریکارڈ بارشوں کی وجہ سے ملک

 بھر میں انسانی بحران جنم لے چکا ہے۔ حکومت سیلاب زدگان کی امداد کے لئے تمام دستیاب وسائل کو

 بروئے کار لا رہی ہے۔ انسانی بحران سے نمٹنے کی لئے مقامی انتظامیہ اور صوبوں کو مزید وسائل درکار

 ہیں۔

وفاقی وزیر کا کہنا تھا کہ وسائل کی کمی کو پورا کرنے کیلئے ہمیں قومی اور عالمی سطح پر شراکت داروں اور ڈونرز

 کو متوجہ کرنا ہو گا۔ سیلاب میں پھنسے ہزاروں لوگ ریسکیو اور ریلیف کے منتظر ہیں۔

منگل، 23 اگست، 2022

شہادت اما م زین العابدین علیہ السّلام

 

 

 

شہادت اما م زین العابدین علیہ السّلام کی شہادت کا پرسہ  حضرت رسول خداصلّی اللہ علیہ واٰلہ وسلّم اور بی بی خدیجہ سلام اللہ علیہا کی خدمت میں امام حسین علیہ السّلام اور حضرت علی علیہ السّلام اور حضرت ابو طالب علیہ السّلام کی اور خاندان بنو ہاشم کی خدمت میں پیش کرتی ہوں -امام سجادعلیہ السّلام کی شہادت بد بخت عبّاسی خلیفہ ولید بن عبد الملک کے حکم پر زہر مسموم   کے ذریعے واقع ہوئی۔ 

حدیث امام سجادؑ کی التجا بدرگاہ پروردگار: "اللهم اجعلني أهابهما هيبة السلطان العسوف، وأبرهما بر الام الرؤف، واجعل طاعتي لوالدي وبري بهما أقر لعيني من رقدة الوسنان، وأثلج لصدري من شربة الظمأن حتى أوثر على هواي هواهما، وأقدم على رضاي رضاهما، وأستكثر برهما بي وإن قل، وأستقل بري بهما وإن كثر"۔

بار پروردگارا! مجھے یوں قرار دے کہ والدین سے اس طرح ڈروں جس طرح کہ کسی جابر بادشاہ سے ڈرا جاتا ہے اور اس طرح ان کے حال پر شفیق ومہربان رہوں (جس طرح شفیق ماں ) اپنی اولاد پر شفقت کرتی ہے اوران کی فرما نبرداری اوران سے حسن سلوک کے ساتھ پیش آنے کو میری آنکھوں کے لیے، چشم خواب آلود میں نیند کے خمار سے زیادہ، کیف افزا اور میرے قلب و روح کے لئے، پیاسے شخص کے لئے ٹھنڈے پانی سے زیادہ، دل انگیز قرار دے؛ حتی کہ میں ان کی خواہش کو اپنی خواہشات پر فوقیت دوں اور ان کی خوشنودی کو اپنی خوشی پر مقدم رکھوں اور جو احسان وہ مجھ پر کریں اس کو زیادہ سمجھوں خواہ وہ کم ہی کیوں نہ ہو اور ان کے ساتھ اپنی نیکی کو کم سمجھوں خواہ وہ زیادہ ہی کیوں نہ ہو

علم اور حدیث میں آپ کا رتبہ

علم اور حدیث کے حوالے سے آپ کا رتبہ اس قدر بلند ہے کہ حتی اہل سنت کی چھ اہم کتب صحاح ستہ "صحیح بخاری، صحیح مسلم، جامع الصحیح، ترمذی، سنن ابی داؤد، سنن نسائی سنن ابن ماجہ نیز مسند ابن حنبل سمیت اہل سنت کی مسانید" میں آپ سے احادیث نقل کی گئی ہیں۔ بخاری نے اپنی کتاب میں تہجد، نماز جمعہ، حج اور بعض دیگر ابواب میں،  اور مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری نے اپنی کتاب کے ابواب الصوم، الحج، الفرائض، الفتن، الادب اور دیگر تاریخی مسائل کے ضمن میں امام سجادؑ سے احادیث نقل کی ہیں

غربا و مساکین کی سرپرستی

ابو حمزہ ثمالی سے مروی ہے کہ علی بن الحسینؑ راتوں کو کھانے پینے کی چیزوں کو اپنے کندھے پر رکھ کر اندھیرے میں خفیہ طور پر غربا اور مساکین کو پہنچا دیتے تھے اور فرمایا کرتے تھے: "جو صدقہ اندھیرے میں دیا جائے وہ غضب پروردگار کی آگ کو بجھا دیتا ہے"

محمد بن اسحاق کہتا ہے: کچھ لوگ مدینہ کے نواح میں زندگی بسر کرتے تھے اور انہیں معلوم نہ تھا کہ ان کے اخراجات کہاں سے پورے کئے جاتے ہیں، علی ابن الحسینؑ کی وفات کے ساتھ ہی انہيں راتوں کو ملنے والی غذائی امداد کا سلسلہ منقطع ہوا۔ 

راتوں کو روٹی کے تھیلے اپنی پشت پر رکھ دیتے تھے اور محتاجوں کے گھروں کا رخ کرتے تھے اور کہتے تھے: رازداری میں صدقہ غضب پروردگار کی آگ کو بجھا دیتا ہے، ان تھیلوں کو لادنے کی وجہ سے آپ کی پیٹھ پر نشان پڑ گئے تھے اور جب آپ کا وصال ہوا تو آپ کو غسل دیتے ہوئے وہ نشانات آپ کے بدن پر دیکھئے گئے۔ابن سعد روایت کرتا ہے: جب کوئی محتاج آپ کے پاس حاضر ہوتا تو آپ فرماتے: "صدقہ سائل تک پہنچنے سے پہلے اللہ تک پہنچ جاتا ہے"۔

 غلاموں کے ساتھ آپ کا طرز سلوک

امام سجادؑ کے تمام تر اقدامات دینی پہلوؤں کے ساتھ سیاسی پہلؤوں کے حامل بھی ہوتے تھے اور ان ہی اہم اقدامات میں سے ایک غلاموں کی طرف خاص توجہ سے عبارت تھا۔ غلاموں کا طبقہ وہ طبقہ تھا جو خاص طور پر خلیفہ دوم عمر بن خطاب کے بعد اور بطور خاص بنی امیہ کے دور میں شدید ترین سماجی دباؤ کا سامنا کررہا تھا اور اسلامی معاشرے کا محروم ترین طبقہ سمجھا جاتا تھا۔امام سجادؑ نے امیر المؤمنین علی علیہ السلام کی طرح اپنے خالص  اسلامی طرز عمل کے ذریعے عراق کے بعض موالی کو اپنی طرف متوجہ اور اپنا گرویدہ بنا لیا اور معاشرے کے اس طبقے کی سماجی حیثیت کو بہتر بنانے کی کوشش کی۔

سید الاہل نے لکھا ہے: امام سجادؑ ـ جنہیں غلاموں کی کوئی ضرورت نہ تھی ـ غلاموں کی خریداری کا اہتمام کرتے اور اس خریداری کا مقصد انہيں آزادی دلانا ہوتا تھا۔ غلاموں کا طبقہ امامؑ کا یہ رویہ دیکھ کر، اپنے آپ کو امامؑ کے سامنے پیش کرتے تھے تاکہ آپ انہیں خرید لیں۔ امامؑ ہر موقع مناسبت پر غلام آزاد کرٹیتے تھے اور صورت حال یہ تھی کہ مدینہ میں آزاد شدہ غلاموں اور کنیزوں کا ایک لشکر دکھائی دیتا تھا اور وہ سب امام سجادؑ کے آزاد کردہ تھے۔

اسیری کے بعد

امام سجادؑ واقعۂ کربلا کے بعد 34 سال بقید حیات رہے اور اس دوران آپ نے شہدائے کربلا کی یاد تازہ رکھنے کی ہر کوشش کی۔آپ علیہ السّلام پانی پیتے وقت  شہیدان کربلا  کو یاد کرکے روتے تھے، امام حسین علیہ السلام کے مصائب پر گریہ کرتے اور آنسو بہاتے تھے۔ آ پ  دن کو روزہ رکھتے اور راتوں کو نماز و عبادت میں مصروف رہتے تھے،

آپ علیہ السلام نے بعد از کربلا اپنی تمام تر توجّہ اپنی تصانیف اور دعاوں  کے زریعہ عوام النّاس تک پہنچانے کی سعئ پر رکھّی۔

صحیفہ سجادیہ اور رسالۃ الحقوق امام سجادؑ کی کاوشوں میں سے ہیں۔صحیفہ سجادیہ، امام سجادؑ کی دعاؤں پر مشتمل کتاب ہے جو صحیفہ کاملہ، اخت القرآن، انجیل اہل بیت اور زبور آل محمد کے نام سے مشہور ہے۔

  25 محرم سن 95 ھ کو درجۂ شہادت پر فائزہوئے- شہادت کے وقت آپ کی عمر 57 سال تھی- آپ  قبرستان بقیع میں امام حسن مجتبی علیہ السّلام ا مام محمد باقرعلیہ السّلام اور امام جعفر صادق علیہ السّلام کے ساتھ محو آرام ہیں۔

پیر، 22 اگست، 2022

حضرت لقمان رحمۃ اللہ علیہ

<

 

 

حضرت لقمان اللہ تعالیٰ کے ایک پسندیدہ انسان تھے -ان میں ایسی خوبیاں موجود تھیں کہ اللہ تعالیٰ نے ان کو منصب نبوّت سونپنے کا ارادہ کیا -لیکن پہلے حضرت لقمان سے ان کی مرضی دریافت کرنے کے لئے فرشتہ بھیجا -حضرت لقمان اس وقت قیلولہ کر رہے تھے کہ ندائے غیبی آئ کہ اللہ تعالیٰ آپ کو منصب نبوّت عطا کرنا چاہتا ہے جس کے لئے آپ کی مرضی معلوم کروائ ہے حضرت لقمان فرشتہ کی آواز سن کر چوکنّا ہو گئے

ادھر ادھر دیکھا لیکن فرشتہ نظر نہیں آیا لیکن فرشتہ کی اپنے قریب موجودگی کو انہوں نے محسوس کر کے جواب دیا کہ اللہ نے میری مرضی طلب کی ہے یا مجھے حکم دیا ہے ،فرشتے نے کہا آ پ کی رضا طلب کی ہے،حضرت لقمان رحمۃ اللہ علیہ نے جواب میں فرمایا کہ اللہ تعالٰی سے کہنا کہ میں اپنے آپ کو نبوّت کا گراں بار منصب اٹھا نے کا اہل نہیں پاتا ہوں   چنانچہ فرشتے حضرت لقمان کا جواب لے کر واپس چلے گئے ،اور پھر اللہ تعالٰی نے حضرت موسٰی علیہ السّلام سے علم حکمت واپس لے کر وہ علم حضرت لقمان رحمۃ اللہ علیہ کو دیا اور منصب نبوّت پر حضرت موسٰی علیہ السّلام کو سرفراز کیا۔اس سے پہلے علم حکمت حضرت موسیٰ علیہ السّلام کے پاس تھا-یاد رہے کہ دنیا کے پہلے حکیم و طبیب حضرت موسٰی علیہ السّلام تھے

"محسن کے احسان کا بدلہ "

حضرت لقمان رحمۃ اللہ علیہ ایک پاک نفس انسان تھے۔وہ  دن رات اپنے آقا کی خدمت میں کمر بستہ رہتے۔ ان کا آقا بھی ان کی رائے اور مشورہ کے بغیر کوئی کام نہ کرتا۔ وہ انہیں اپنے بیٹوں کی طرح عزیز رکھتا تھا۔ بس یوں سمجھئے کہ وہ محض نام کے غلام تھے۔ درحقیقت ان کے آقا نے ان کے مرتبہ کو پہچان لیا تھا۔ اس لیے وہ ان کے ساتھ کمال محبت کا سلوک کرتا تھا۔ یہاں تک کہ جو کھانا بھی اس کے لیے لایا جاتا وہ حضرت لقمان وہ کے بغیر نہ کھاتا۔ وہ ان کا چھوڑا ہوا کھانا ،کھانا فخر سمجھتا تھا۔ جس کھانے کو حضرت لقمان نہ کھاتے ،وہ اسے مکروہ سمجھ کر نہ کھاتا اور اگر کھاتا تو بہت بے دلی کے ساتھ کھاتا۔ ایک دن اتفاقاً کہیں سے ایک خربوزہ بطور تحفہ آیا۔

آقا نے لقمان رحمۃ اللہ علیہ کو کھلانا چاہا، مگر وہ وہاں موجود نہ تھے۔ کسی کو بھیج کر فوراً بلایا۔ جب حضرت لقمان آگئے تو مالک نے چھری لے کر خربوزے کی ایک پھانک کاٹ کر انہیں دی۔ حضرت لقمان نے بڑے مزے سے چٹخارے لے لے کر کھائی۔ آقا نے انہیں خوش دیکھ کر دوسری پھانک دی، جسے انہوں نے اور بھی رغبت اور خوشی سے کھایا حتیٰ کہ نوبت سترھویں پھانک تک جاپہنچی۔ جب صرف ایک پھانک باقی رہ گئی تو آقا نے کہا؛ اب میں بھی تو دیکھوں کہ یہ خربوزہ کس قدر مزے دار ہے جسے حضرت لقمان نے اتنے مزے سے کھایا ہے۔ جونہی اس نے اس قاش کو منہ لگایا اس کی کڑواہٹ سے منہ کے اندر آگ ہی لگ گئی۔ زبان پر آبلے پڑ گئے۔ اور حلق جلنے لگا۔ کچھ دیر تو اس کی تلخی سے بے خود رہا۔ ذرا سنبھلا تو کہنے لگا ؛اے عزیز، ایسی کڑوی چیز کو تم نے کیسے کھایا؟ تمہارے صبر کی بھی حد ہوگئی۔ اگر انکار کرتے شرم آتی تھی تو کوئی حیلہ بہانہ ہی کردیا ہوتا۔ حضرت لقمانرحمۃ اللہ علیہ نے جواب دیا؛میں نے آپ کے نعمتیں بخشنے والے ہاتھوں سے اس قدر لذیذ نعمتیں کھائیں ایک اگر کڑوی مل گئی تو انکار کیسے کرتا۔ محسن کے احسان کا لحاظ نہایت ضروری ہے۔ میں تو آپ کے احسانات سے پرورش ہوا ہوں، پھر ایک تلخ چیز آپ کے ہاتھ سے مجھے ناگوار کیوں گزرتی

حضرت لقمان کی اپنے بیٹے کو نصیحتیں-یہ حکیمانہ اقوال قرآن کریم میں نقل کئے گئے تاکہ قیامت تک آنے والے انسان ان سے فائدہ اٹھاکر اپنی زندگی خوب سے خوب تر بنا سکیں-اللہ تعالیٰ نے سورۃ لقمان میں حضرت حکیم لقمان رحمۃ اللہ علیہ کی اُن قیمتی نصیحتوں کا ذکر فرمایا ہے جو انہوں نے اپنے بیٹے کو مخاطب کرکے بیان فرمائی تھیں۔ یہ حکیمانہ اقوال اللہ تعالیٰ نے اس لئے قرآن کریم میں نقل کئے ہیں تاکہ قیامت تک آنے والے انسان ان سے فائدہ اٹھاکر اپنی زندگی کو خوب سے خوب تر بنا سکیں اور ایک اچھا معاشرہ وجود میں آسکے۔

ہفتہ، 20 اگست، 2022

حضرت رابعہ بصری

  

حضرت رابعہ بصری سے کون واقف نہیں 'یہ عابدہ و زاہدہ

 بصرہ شہر کے رہنے والے ایک درویش صفت عابد و زاہد شخص اسمٰعیل کے گھر میں چوتھی بیٹی کی حیثیت سے پیدا ہوئیں - روائت ہے کہ شب ولادت گھر میں اشیائے ضروری بھی نہیں تھیں چنانچہ جناب اسمٰعیل کی اہلیہ نے کہا پڑوسی سے تیل ادھار مانگ لائیں وہ پڑوسی کے دروازے پر جاتے ہوئے بہت شرمسار تھے کیونکہ وہ کبھی بھی کسی سے کے آگے دست سوال دراز نا کرتے تھے سوئے اتّفاق کہ پڑوسی نے دروازہ ہی نہیں کھولا جناب اسمٰعیل تھکے قدموں سے واپس آئے اور اہلیہ کو بتا دیا کہ پڑوسی دروازہ نہیں کھولتا ہے اسی افسردگی کے عالم میں آنکھ لگ گئ تو خواب میں جناب رسول خدا حضرت محمّد مصطفٰے صلیّ اللہ علیہ واٰ لہ وسّلم کے دیدار کا شرف حاصل ہوا کہ آپ فرما رہے ہیں

ائے اسمٰعیل 'تمھاری یہ بیٹی اندھیروں میں روشن چراغ ہے

تم امیرِ بصرہ کے پاس جاؤ اوراُس کو ہمارا پیغام دوکہ تم (امیرِ بصرہ) ہر روز رات کو سو (100) دفعہ اور جمعرات کو چار سو (400) مرتبہ درود کا نذرانہ بھیجتے ہو لیکن پچھلی جمعرات کو تم نے درود شریف نہ پڑھا، لہذٰا اس کے کفارہ کے طور پر چار سو (400) دینار یہ پیغام پہنچانے والے کو دے دو۔ رابعہ بصری کے والد اُٹھے اور امیرِ بصرہ کے پاس پہنچے اس حال میں کہ خوشی کے آنسو آپ کی آنکھوں سے جاری تھے۔ جناب اسمٰعیل نے اپنا خواب ایک پرچہ پر تحریر کر کے والئ بصرہ کے پاس بھیج دیا جب امیرِ بصرہ کو رابعہ بصری کے والد کے ذریعے حضور پاک صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کاپیغام ملا تو یہ جان کر انتہائی خوش ہوا کہ اس کے نزرانہء درود و سلام کی قدروقیمت رسول اللہ صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کی نظروں میں ہے۔ اُس نے شکرانے کے طور پر فوراً ایک ہزار (1,000) دینار غرباء میں تقسیم کرائے اور چار سو (400) دینار رابعہ بصری کے والد کو دینے کے لئے ادا کئے لیکن پھر فوراً ارادہ بدل کر کہنے لگا میں ایسے نیک اور عابد شخص کے پاس خود چل کر جاوں گا اور درہم کا نذرانہ اپنے ہاتھوں سے پیش کروں گا جس نے آقائے دوجہاں کی زیارت کا شرف حاصل کیا ہے پھر وہ جناب اسمٰعیل کے پاس خود آیا اوربا ادب نذرانہ پیش کیا اور جاتے ہوئے کہنے لگا یہ میری درخواست قبول کیجئے کہ آپ کوجب جس کی احتیاج ہو بلا جھجھک کہلوا دیجئے گا

رابعہ بصری کے بچپن کے دن گزرے ہی تھے کہ آپ کے والد ین یکے بعد دیگرے انتقال کر گئے اورانہی دنوں میں بصرہ کو سخت قحط نے اپنی لپیٹ میں لے لیا، اس قحط کے دوران رابعہ بصری اپنی بہنوں سے بچھڑ گئیں ۔ ایک دفعہ رابعہ بصری ایک قافلے میں جارہی تھیں کہ قافلے کو ڈاکوؤں نے لوٹ لیا اور ڈاکوؤں کے سرغنہ نے رابعہ بصری کو اپنی تحویل میں لے لیا اور آپ کو لوٹ کے مال کی طرح بازار میں لونڈی بنا کر بیچ دیا۔ آپ کا آقا،آپ سے انتہائی سخت محنت و مشقت کا کام لیتا تھا۔ اس کے باوجود آپ دن میں کام کرتیں اور رات بھر عبادت کرتی رہتیں اور دن میں بھی زیادہ تر روزے رکھتیں ۔ اتفاقاً ایک دفعہ رابعہ بصری کا آقا آدھی رات کو جاگ گیا اور کسی کی گریہ و زاری کی آوازسُن کر دیکھنے چلا کہ رات کے اس پہر کون اس طرح گریہ وزاری کر رہا ہے۔ وہ یہ دیکھ کرحیران رہ گیاکہ رابعہ بصری اللہ کے حضور سر بسجود ہیں اور ایک نور آپ کے سر پر فروزاں ہے اور نہایت عاجزی کے ساتھ کہہ رہی ہیں -اے اللہ! اگر میرے بس میں ہوتا تو ہمہ وقت تیری عبادت میں گزار دیتی لیکن تو نے مجھے غیر کا محکوم بنا دیا ہے اس لئے تیری بارگاہ میں دیر سے حاضر ہوتی ہوں  اپنی کنیز کا یہ کلام اور عبادت کا یہ منظر دیکھ کر رابعہ بصری کامالک خوفِ خدا سے لرز گیا اور یہ فیصلہ کیا کہ بجائے اس کے کہ ایسی اللہ والی کنیز سے خدمت کرائی جائے بہتر یہ ہو گا کہ اس کی خدمت کی جائے۔ اس  نے صبح ہوتے ہی آپ کو آزاد کر دیا-

رابعہ بصری نے گوشہ نشینی اور ترک دنیا کے شوق کے پیش نظر آزادی ملنے کے بعد دن رات معبودِ حقیقی کی یاد میں محو ہو گئیں۔ غربت، نفی اور عشقِ الٰہی اُن کے ساتھی تھے ۔ وہ تمام رات عبادت و ریاضت میں گزار دیتی تھیں اوراس خوف سے نہیں سوتی تھیں کہ کہیں عشق الٰہی سے دور نہ ہو جائیں ۔ جیسے جیسے رابعہ بصری کی شہرت بڑھتی گئی ویسے ویسے بصرہ اور کوفہ کے صاحبان علم حضرت رابعہ بصری کے علم و عرفان کے گرویدہ ہوتے گئے یہاں تک کہ حضرت خواجہ حسن بصری جیسے قلندر بھی ان کے ایسے معتقد ہوئَے کہ جب تک حضرت رابعہ بصری ان کے درس میں شامل ہونے کے لئے حاضر نا ہوتیں وہ درس کی ابتداء نہیں کرتے تھے

رابعہ بصری کے حصول علم کے اشتیاق کا یہ عالم تھا کہ آپ نے اپنے ظالم آقا سے آزادی ملنے بعد اپنی حیات کا لمحہ لمحہ یا حصول علم میں گزارا یا پھر یاد الٰہی کے استغراق میں گزارا ،،یہاں تک کہ آپ نے بہت ہی مختصر عرصہ میں علم دین 'فقہ و حدیث 'اور علوم اسلامی پر دسترس حاصل کی ،امام مالک بن دینار'امام ثفیان ثوری 'امام بلخی جیسے بزرگان جو خدا شناس بھی تھے اور زہد و تقویٰ میں بھی باعمل تھے حضرت رابعہ بصری کے ہم نشین کہلانے پر فخر کرتے تھے -حضرت رابعہ بصری جو صاحب کشف و کرامت ولئ ء کاملہ تھین ان سے بہت سی کرامات منسوب ہیں جن سے ان کے بلند مرتبہ کا پتا چلتا ہے-ایک مرتبہ ایک چور اس خیال سے آپ کے گھر میں داخل ہوا کہ یہاں بڑے بڑے امراء حاضری دیتے ہیں ضرور نذر و نیاز   کی خطیر رقم جمع ہو گی۔ گھر کا کونا کونا دیکھنے کے بعد اسے کچھ نہ ملا تو اس نے غصے میں وہ چادر کھینچ لی جسے حضرت رابعہؒ اوڑھے ہوئے تھیں۔ چور نے بھاگنے کا ارادہ کیا تو اسے دروازہ دکھائی نہ دیا بلکہ ہر سمت دیوار نظر آئی۔ پریشان ۔ پریشان اور خوف زدہ ہو کر اس نے معافی مانگی۔ حضرت رابعہؒ نے اس کے لئے دعا کی: اے میرے رب! اس شخص کو میرے گھر سے کچھ نہیں ملا لیکن میں اسے تیرے در پر لے آئی ہوں۔ تو اسے خالی نہ لوٹا-

اس چور کی ماہیت قلب ہو گئی اور اللہ تعالیٰ کے انعام و اکرام سے مالا مال ہو گیا۔اسی طرح ایک دفعہ کا زکر ہےدو درویش آپ کے گھر مہمان ہوئے۔ اس وقت گھر میں صرف دو روٹیاں تھیں۔ حضرت رابعہؒ نے ارادہ کیا کہ وہی دو روٹیاں مہمانوں کے سامنے رکھ دیں گی۔ اسی دوران دروازے پر کوئی سائل آ گیا۔ حضرت رابعہؒ نے سائل کو زیادہ مستحق سمجھتے ہوئے وہ روٹیاں اسے دے دیں اور خود اللہ پر توکل کر کے بیٹھ گئیں۔ کچھ دیر گزری تھی کہ بصرہ کی کسی رئیس خاتون نے اپنی کنیز کے ہاتھوں کھانے کا ایک خوان بھیج دیا۔ حضرت رابعہؒ نے اللہ کا شکر ادا کرتے ہوئے وہ خوان مہمانوں کے آگے پیش کر دیا

زندگی کے آخری ایام میں آپؒ حد درجہ عبادت و ریاضت میں مشغول ہو گئیں۔ غذا بھی بہت کم ہو گئی تھی۔ زیادہ تر پانی پر گزارا کرتی تھیں۔ ضعف کا یہ عالم ہو گیا تھا کہ نماز پڑھتے ہوئے گر جاتی تھیں۔ یوں لگتا تھا کہ مادی جسم محب و محبوب کے درمیان ایک پردہ بن گیا ہے۔ جب آپ زیادہ ضعیف اور بیمار ہوئیں تو عقیدت مند کثرت سے عیادت و مزاج پرسی کے لئے حاضر ہونے لگے۔ حضرت رابعہؒ کی خواہش تھی کہ ان کو عام لوگوں کی طرح سپرد خاک کیا جائے اور قبر کو امتیازی اہمیت نہ دی جائے۔ ایک دن آپ طالبات اور طلباء کو درس دے رہی تھیں کہ اللہ تعالیٰ کی طرف سے بلاوا آ گیا۔ حضرت رابعہؒ نے اپنے شاگردوں سے فرمایا کہ باہر چلے جائیں اور خود خلوت نشین ہو کربستر پرچلی گئیں۔ کچھ ہی لمحوں میں ان کی روح  خدائےذوالجلال والاکرام کی بارگاہ کی جانب  سفر آخرت  اختیار کیا 

آسماں تیری لحد پر شبنم افشانی کرے

 

آ بیل مجھے مار-بُل فائٹنگ

 


انسانی مزاج میں تنّوع پایا جاتا ہے یہی وجہ ہے کہ جب وہ دن اور رات کے لگے بندھے روٹین سے گھبرا جاتا ہے تب کچھ اس روٹین سے ہٹ کر چاہتا ہے انسان کی اسی مزاجی کیفیت سے کچھ کھیل ایسے ایجاد کئے جو بہت خطرناک ہیں دنیا میں کچھ کھیل ایسے کھیلے جاتے ہیں جن میں کھلاڑی کی جان ہتھیلی میں ہوتی ہے۔ یہ کھیل بہت سنسنی خیز ہونے کے ساتھ ساتھ بہت خونی اور بھیانک بھی ہے۔

اسپین کی ثقافت میں اسے ایک بہادر کھیل بھی سمجھا جاتا ہے۔ اس کھیل میں جیت یا ہار کے علاوہ بل فائٹر اپنی زندگی اور موت کا فیصلہ بھی کرتا ہے۔ اس میلے کے لیے صبح آٹھ بجے چھ بیلوں کو میڈرڈ کی تنگ گلیوں میں چھوڑ دیا جاتا ہے اور اس دوران شرکاء بیلوں کے آگے دوڑتے ہیں۔ وہ بیلوں کو اپنی جانب متوجّہ کرتے ہوئے اسے جھکائ دیتے ہیں اور زرا سی بھول چوک کھلاڑی کو اپنی جان سے دھونے ہوتے ہیں

بیل فائٹنگ کو ہسپانوی ثقافت کا ایک قدیم روایتی کھیل سمجھا جاتا ہے۔ بیل فائٹنگ ایک جسمانی مقابلہ ہے جس میں ایک آدمی ایک بیل کو مارنے یا مارنے کی کوشش کرتا ہے، عام طور پر  قواعد یا ثقافت کے مطابق۔ اس گیم کو مختلف طریقوں سے کھیلا جاتا ہے، بشمول گائے یا بیل کے گرد رقص کرنا یا جانور کے سینگوں سے بندھی ہوئی چیز کو ہٹانے کی کوشش کرنا۔ بیل فائٹنگ کی سب سے مشہور شکل ہسپانوی طرز کی بلف فائٹنگ ہے، جو اسپین، پرتگال، جنوبی فرانس، میکسیکو، کولمبیا، ایکواڈور، وینزویلا اور پیرو میں رائج ہے۔ کھیل کے لیے استعمال ہونے والے سب سے پرانے بلنگز سپین میں سیویلا اور رونڈا ہیں، جو 1700 کی دہائی میں قائم ہوئے۔ میکسیکو میں سب سے بڑی بیل کی انگوٹھی میکسیکو پلازہ کے نام سے مشہور ہے جس میں تقریباً 48,000 افراد کے بیٹھنے کی گنجائش ہے۔

 ۔ بیل فائٹنگ زیادہ تر ممالک میں غیر قانونی ہے، لیکن یہ زیادہ تر سپین اور پرتگال کے ساتھ ساتھ کچھ ہسپانوی امریکی ممالک اور جنوبی فرانس کے کچھ حصوں میں قانونی ہےاس تہوار کے دوران ہر صبح سفید لباس میں ملبوس اور سرخ رومال پکڑے سینکڑوں شہری اس صدیوں پرانی روایت کو جاری رکھنے کے لیے بیلوں کے آگے تقریباً ایک کلومیٹر تک دوڑتے ہیں۔ اس کھیل میں ہر سال کئی لوگ زخمی ہوتے ہیں لیکن پھر بھی یہ روایت ختم نہیں ہوئی۔

اور ہر سال زخمی ہونے والوں کی بھی اچھّی خاصی تعداد ہوتی ہے تو بُل کے طیش کے ہاتھوں بھی ہلاک ہونے والوں کی خبریں بھی ہوتی ہیں

اسپین میں بیل فائٹنگ کا سالانہ میلہ شروع ہوا  جہاں ایک میٹاڈور (بل فائٹر) کو ایک بیل نے بری طرح روند دیا۔

تفصیلات کے مطابق 45 سالہ جوآن جوز پیڈیلا نامی سٹار بل فائٹر نے بیل کو نیزوں سے وار کرتے ہوئے بری طرح زخمی کر دیا اور دوسرے حملے کا انتظار کیا۔

زخمی بیل کو بل فائٹر نے مکمل طور پر ختم کر دیا جس نے جوآن جوش کو پیچھے سے مارنے کے بعد اسے اپنے سینگوں سے اٹھا کر زمین پر پٹخ دیا، اس کی کھوپڑی کو پھاڑ کر اسے شدید زخمی کر دیا۔

اسٹینڈ بائی پر موجود دیگر بل فائٹرز فوری طور پر بل فائٹر کی مدد کے لیے پہنچ گئے اور جب کہ کچھ نے بیل کا دھیان بٹایا، دوسروں کو زخمی بل فائٹر کو لڑائی کے میدان سے باہر لے جاتے دیکھا گیا۔ بعد ازاں جوان جوش کو فوری طبی امداد دی گئی اور ان کے سر پر 40 ٹانکے لگے۔ واضح رہے کہ بیل فائٹنگ فیسٹیول پر دنیا بھر میں شدید تنقید کی جاتی ہے اور اس میلے پر پابندی کا مطالبہ کیا جاتا ہے۔

بیل فائٹنگ کی صدیوں پرانی روایت کے حامیوں کا کہنا ہے کہ اسپین بیل فائٹنگ کے بغیر اپنا بھرپور ثقافتی ورثہ کھو دے گا۔ تاہم، اکیسویں صدی میں ایک ترقی یافتہ یورپی ملک کے زیادہ تر باشندوں کا خیال ہے کہ اب وقت آگیا ہے۔ اس روایت کا بوریا بستر لپیٹ دیا جائے۔ ایک ایسا ملک جو دنیا میں اپنی روایت کی بنیاد پر جانا اور پہچانا جاتا ہے، آج اس معاملے پر دو حصوں میں بٹ چکا ہے۔اس کے حامیوں کا کہنا ہے کہ اگرچہ بیل فائٹنگ کے مقابلوں کی تعداد کم ہو رہی ہے لیکن یہ اسپین کے قومی دھارے کا ایک اہم حصہ ہے۔ انہوں نے گزشتہ ماہ آئینی عدالت کے اس فیصلے پر بہت خوشی کا اظہار کیا ہے جس نے بیل فائٹنگ پر کاتالان خطے کی پابندی کو معطل کرتے ہوئے بیل فائٹنگ کو اسپین کے 'ثقافتی ورثے' کا حصہ قرار دیا تھا۔

تاہم جانوروں کے حقوق کے علمبرداروں کا کہنا ہے کہ ملک میں بیل فائٹنگ کے کچھ تہواروں پر پابندی اور کچھ شہروں کا مقامی طور پر اس روایت کو ختم کرنے پر غور ان کی جیت کی نشانیاں ہیں۔بل فائٹنگ رومن دور سے کسی نہ کسی شکل میں اسپین کی تاریخ کا حصہ رہی ہے، لیکن اس کی موجودہ شکل 18ویں صدی میں سامنے آئی۔

اسپین کی بل فائٹنگ یونین کے صدر جوآن ڈیاگو ویسینٹے کہتے ہیں: 'یہ ایک ثقافتی روایت ہے۔ یہ ایک ایسی چیز ہے جس کے لیے میں بار بار اپنی جان کو خطرے میں ڈالتا ہوں، اس لیے اس نازک وقت میں اس روایت کا احترام کرنے کی ضرورت ہے۔'' میڈرڈ سے تعلق رکھنے والے صحافی آندریس ڈی میگوئل کہتے ہیں: 'یہ تہوار ہاں، قربانی کی ایک رسم ہے۔ . یہ ایک تماشا ہے، ایک کاروبار ہے۔ یہ بہت پیچیدہ روایت ہے جو تضادات سے بھری ہوئی ہے۔

'آپ بیل فائٹنگ کے مقابلے میں ان نایاب لمحات کی خوبصورتی دیکھنے جاتے ہیں جب ایک بیل فائٹر آرٹسٹ کا درجہ حاصل کرتا ہے۔ لیکن وہ اس تماشے کے لیے اپنی جان خطرے میں ڈال دیتا ہے۔ "بہت سے لوگ کہتے ہیں کہ اب یہ وحشیانہ کھیل زوال پذیر ہے؟ ہاں، اب یہ اچھی خبر ہے کہ اسپین میں اس کھیل کے عادی افراد کی تعداد میں اضافہ ہو رہا ہے۔

جمعرات، 18 اگست، 2022

کزن میرج اور موروثی بیماریا ں

پاکستان میں خاندان میں یا کزنز کے درمیان شادیاں عام ہی نہیں بلکہ ترجیحاً کی جاتی ہیں۔ یہی وجہ ہے کہ ملک میں جینیاتی بیماریوں کی شرح بہت زیادہ ہے۔اعداد و شمار کے مطابق پاکستان میں 65 سے 75 فیصد شادیاں خاندان میں کی جاتی ہیں جن میں سے 80 فیصد شادیاں فرسٹ کزنز میں ہوتی ہیں۔ جن جوڑوں میں دونوں افراد کی ایک ایک جینز میں نقص ہو تو مرض پیدا ہونے والے بچوں میں منتقل ہونا یقینی ہے۔ یہ امراض موروثی یا جینیاتی طور پر منتقل ہونے والی بیماریاں کہلاتے ہیں اور ان کا فی الحال کوئی علاج ممکن نہیں ہے۔ موروثی بیماریوں میں پاکستان مین سب سے عام تھیلیسیمیا ہے۔ اس کے علاوہ ان میں ہیموفیلیا جیسی خون کی بیماریاں ہیں۔اسی طرح نیورولاجیکل بیماریاں اور ڈویلپمنٹل ڈس آرڈرز ہیں جو جینیاتی طور پر خاندانوں میں موجود ہوتے ہیں اور اگلی نسلوں میں منتقل ہوتی جاتے ہیں۔ ملک میں ایک کروڑ لوگ تھیلیسیمیا مائنر کی کیرئیر ہیں جو بذات خود بیماری نہیں مگر ایسے کیریئر کی شادی کسی اور تھیلیسیمیا مائینر سے ہوگئی تو ہر حمل میں پچیس فیصد چانس ہو گا کہ بچہ تھیلیسیمیا میجر پیدا ہو۔ طبی ماہرین کے مطابق جینیاتی طور پر منتقل ہونے والی بیماریوں کو قابو کرنے کا یہی طریقہ ہے کہ جینز کے پھیلائو کو روکا جائے۔ موروثی بیماریاں وہ ہوتی ہیں جو جینز میں کسی گڑبڑ کی وجہ سے پیدا ہوتی ہیں. اس "گڑبڑ" کو ہم سائینسی زبان میں "میوٹیشن"(mutation) کہتے ہیں. میوٹیشنز کی بہت سی ممکنہ اقسام ہیں اور انتہائی پیچیدہ ہیں.. میوٹیشنز کی بہت سی ممکنہ اقسام ہیں اور انتہائی پیچیدہ ہیں. سوال یہ پیدا ہوتا ہے کہ یہ میوٹیشنز آئی کہاں سے؟ یہ میوٹیشنز اچھی بھی ہو سکتی ہیں جو کسی نئی صلاحیت کا موجب بنتی ہیں لیکن زیادہ تر بری ہی ہوتی ہیں جو کسی بیماری کی وجہ بنتی ہیں. اب دوسری بات یہ سمجھیں کہ ہر جین(gene) کے دو حصے ہوتے ہیں جنہیں "الیلز"(alleles) کہا جاتا ہے. ایک الیل ماں سے آتا ہے اور ایک باپ سے. یوں بچے کا ہر جین والدین کے جینز کا حسین امتزاج ہوتا ہے. اسی طرح اکثر جینز میں ایک الیل اپنے ساتھی الیل کے مقابلے میں زیادہ قوی ہوتا ہے. اسے "ڈامینینٹ"(dominant allele) کہتے ہیں اور اسکے مقابلے میں کمزور والے کو "ریسیسو"(recessive allele). سمجھانے کا مقصد یہ ہے کہ فرض کریں کہ ایک خاندان میں کسی موروثی بیماری (مثلاً تھیلیسیمیا) کا ایک کیرئیر موجود ہے. اس کے 6 بچے ہیں جن میں سے 4 میں وہ اپنا بیمار الیل منتقل کر دیتا ہے اور بظاہر سب بچے صحت مند ہیں. ان بچوں کی خاندان میں ہی شادیاں ہوتی ہیں اور ہر بچہ آگے اپنے 3، 3 بچوں میں یہ الیل منتقل کرتا ہے. اب جب تیسری نسل میں بھی خاندان کے اندر کی شادیاں ہونگی تو لامحالہ دونوں ماں باپ کے کیرئیر ہونے کے امکانات بہت بڑھ جائیں گے. اگر انکے بچوں میں تھیلیسیمیا نہ بھی ہو تو بھی اب کیرئیر بچوں کی پیدائش کے امکانات پہلے سے دوگنا ہو جائیں گے. اور اگر کزن میرج کا یہ سلسلہ یونہی چلتا رہا تو چوتھی نسل میں کئی بچے تھیلیسیمیا کے مریض ہوں گے. اور تھیلیسیمیا کے ایک مریض کو سنبھالنا کتنا مشکل ہوتا ہے اسکا عام لوگ اندازہ بھی نہیں کر سکتے. اور خدانخواستہ کسی جوڑے کے دو بچے اس موذی مرض کا شکار ہو جائیں تو یہ زندگی انکے لیے کسی جہنم سے کم نہیں. ماہرین صحت نے نئی نسل کودرپیش اہم مسئلے سے خبردار کردیا، پاکستان میں خاندان میں یا کزنز کے درمیان شادیاں عام ہی نہیں بلکہ ترجیحاً کی جاتی ہیں۔ یہی وجہ ہے کہ ملک میں جینیاتی بیماریوں کی شرح بہت زیادہ ہے۔اعداد و شمار کے مطابق پاکستان میں 65 سے 75 فیصد شادیاں خاندان میں کی جاتی ہیں جن میں سے 80 فیصد شادیاں فرسٹ کزنز میں ہوتی ہیں۔ جن جوڑوں میں دونوں افراد کی ایک ایک جینز میں نقص ہو تو مرض پیدا ہونے والے بچوں میں منتقل ہونا یقینی ہے۔ یہ امراض موروثی یا جینیاتی طور پر منتقل ہونے والی بیماریاں کہلاتے ہیں اور ان کا فی الحال کوئی علاج ممکن نہیں ہے۔ موروثی بیماریوں میں پاکستان مین سب سے عام تھیلیسیمیا ہے۔ اس کے علاوہ ان میں ہیموفیلیا جیسی خون کی بیماریاں ہیں۔اسی طرح نیورولاجیکل بیماریاں اور ڈویلپمنٹل ڈس آرڈرز ہیں جو جینیاتی طور پر خاندانوں میں موجود ہوتے ہیں اور اگلی نسلوں میں منتقل ہوتی جاتے ہیں۔ ملک میں ایک کروڑ لوگ تھیلیسیمیا مائنر کی کیرئیر ہیں جو بذات خود بیماری نہیں مگر ایسے کیریئر کی شادی کسی اور تھیلیسیمیا مائینر سے ہوگئی تو ہر حمل میں پچیس فیصد چانس ہو گا کہ بچہ تھیلیسیمیا میجر پیدا ہو۔ طبی ماہرین کے مطابق جینیاتی طور پر منتقل ہونے والی بیماریوں کو قابو کرنے کا یہی طریقہ ہے کہ جینز کے پھیلائو کو روکا جائے۔ ڈاکٹر ثاقب انصاری نے اپنے بھائی سے متعلق بتایا کہ جن کے خاندان میں دو مختلف جینیاتی بیماریاں سامنے آئیں۔ یہ ضروری نہیں کہ ہر جوڑے کے ہاں ایسی اولاد پیدا ہو جو مختلف بیماریوں کا شکار ہے مگر یہ بھی حقیقیت ہے کہ کزنز کے درمیان شادی سے بچوں میں اسی بیماری کا چانس 35 فیصد ہے جبکہ خاندان سے باہر شادی کی صورت میں یہ پانچ فیصد ہو جاتا ہے۔ یہ تعداد ان افراد کی ہے جو پہلے سے ایک نقص والی جینز لیے ہوئے ہیں۔ وہ بتاتے ہیں کہ 'میرے بھائی کی شادی خالہ زاد بہن سے ہوئی، جب ان کے ہاں پہلی اولاد ہوئی تو بچے کے بلڈ سیل کام نہیں کرتے تھے۔ تو وہ بچہ یعنی عمیر فوت ہو گیا۔ دوسری پریگنینسی میں بچہ ٹھیک تھا۔ مگر تیسرے بچے میں ایک نئی جینیاتی بیماری تھی، اس طرح پیدا ہونے والی بچی ثنا بھی زندہ نہ رہ سکیں۔ ’یعنی ہمارے ایک خاندان میں دو جینیاتی بیماریاں آ گئی تھیں۔ انھی دو بچوں کے نام پر ہم نے عمیر ثنا فاونڈیشن کی بنیاد رکھی جو موروثی بیماریوں خاص طور پر تھیلیسیمیا پر کام کرتا ہے۔‘ وہ کہتے ہیں کہ پاکستان میں یہ قانون موجود ہے کہ شادی سے پہلے تھیلیسیمیا کا ٹیسٹ کیا جائے تو ہم نے یہ کہا کہ مرد حضرات کا ٹیسٹ کیا جائے تاکہ خواتین سٹگماٹائیز نہ ہوں۔ ’جو یہ جینز کیری کر رہے ہیں اس صورت میں ان کی ہونے والی دلہن کا بھی ٹیسٹ کر لیں۔ اس کے علاوہ فیملی اسکینگ کرائیں۔ یعنی جس بچے میں یہ بیماری ہے اس کے خون کے رشتے یعنی بہن بھائی، خالہ، پھپھو، چچا وغیرہ سے متعلق ایک فیملی ٹری بنا کر دیں تاکہ جب ان کی یا ان کے بچوں کی شادی ہو تو وہ بھی ٹیسٹ کروا لیں۔ ہم منع نہیں کر رہے کہ کزن میرج نہ کریں، اجتناب کریں تو بہتر ہے۔‘ متعلقہ عنوانات اور اپنے مستقبل کے بچوں پر رحم کریں.

نمایاں پوسٹ ۔ دین مبین اسلام کا سیاسی نظام خدا نے مشخص کر دیا ہے

میرا افسانہ (ڈے کئر کی بیٹی)اشاعت مکرر

  `شہرشہر کے پوش علاقے میں اپنے نئے بنوائے ہوئے  عالی شان اور پر شکوہ حویلی نما گھر میں  ممتاز کاروباری شخصیت نصیر شاہ کو آئے ہوئے کئ مہینے ...

حضرت عبد المطلب کی منت کی کہانی'اوداع فاطمہ صغرا الوداع'،یاد آو گے بھیّابعد عاشور جو گزری آل نبی پر